ayam percik yang kata

"berjalanlah dengan harapan walau hidup tak selalu bahagia, sedekahkan satu senyuman walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan walau ingin menyata kebenaran, hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dengan dugaan dan berpeganglah pada Allah walau Dia tak kelihatan..." kata ayam percik..

Thursday, January 27, 2011

Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul


Aku mungkin bukan seperti Qani'ah yang  begitu menjaga pergaulannya dengan lelaki bukan muhrimnya walau hanya lewat melalui SMS.
Bukan juga seperti Qani'ah yang berjaya melawan keinginan untuk berpacaran apabila melihat pasanagan berkasih ketika zaman persekolah.
Aku juga bukan sepertinya yang berjaya menolak setiap risikan yang mendatang kerana belum bertemu si "dia" usai isthikarah....
Aku bukan seperti Qani'ah tetapi...

Aku akan berusaha untuk menjadi sepertinya ketika masih ada waktu & peluang
Akan aku berusaha sedaya upaya untuk memliki peribadi sepertinya
Walau bukan sepenuhnya, ku harap sedikit sebanyak dapat ku ambil peribadinya dalam menjalani kehidupan ini....

Qaniah memberikan aku  inspirasi & semangat kepada aku dalam mencari redha Allah
Mencari redha Allah dalam berkasih..

Ia mengingatkan aku pesanan seorang ustazah suatu ketika dahulu
" di saat kita berdating, ketika itu kita sebenarnya kita sedang membentuk peribadi anak-anak kita kelak". Lebih kurang macam ni lah ayat seorang ustazah ketika aku di Tingkatan 4. Dan satu lagi pesanan,
" Sebelum berkahwin (sekurang-kurangnya enam bulan sebelum berkahwin), perbanyakkan solat taubat. Mohon keampunan dari Allah semoga dosa-dosa kita diampunkan". Lebih kurang macam nilah ayat seorang  pensyarah pada aku & kawan2.

Apa yang ingin disampaikan disini, betapa pentingnya tingkahlaku dan akhlak kita sebelum berkahwin dalam membentuk peribadi & akhlak zuriat dan membentuk rumahtangga yang aman dan bahagia. Betapa indahnya hidup ini jika redha Allah yang dipenuhi terlebih dahulu dariada kehendak nafsu... Mari kita sama-sama mencari keredhaan demi kebahagiaan yang berpanjangan dna berkekalan untuk selamanya. InsyAllah...


~Buku ini merupakan hasil karya Fatimah Syarha Mohd Noor. Qani'ah merupakan merupakan watak dalam buku ini. Sangat memeberi inspirasi dan motivasi dalam mencari cinta setelah Allah dan rasul. Mungkin kerana, kisah yang diceritakan adalah benar. Membantu aku dalam menjawab kepada beberapa persoalan~

*Kredit untuk adik yang memberiri peluang untuk aku membaca buku ni...heehehe...~

3 comments:

  1. hehehe....yeaahhhh...gud muslimah wanna be...insyaAllah...amekla mne y baek utk dijadikan tauladan dlm hdup....

    indahnya hidup bersyariat~~

    ReplyDelete