ayam percik yang kata

"berjalanlah dengan harapan walau hidup tak selalu bahagia, sedekahkan satu senyuman walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan walau ingin menyata kebenaran, hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dengan dugaan dan berpeganglah pada Allah walau Dia tak kelihatan..." kata ayam percik..

Saturday, January 1, 2011

New Year Story... Im so excited....! Part 2

So, nak sambung cerita, kami semua volunteeer dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri drpd 11 - 15 orang and then dibagikan kepada 3 trip.. group aku trip yang ketiga bersama beberapa orng group lagi. Tamat je persembahan bungan api, kami semua bergerak menuju ke Bukit Bintang. Tapi masyAllah... saat tu rasa macam nak pengsan je untuk merempuh ribuan manusia yang berarak dr klcc untuk ke mana tak tau. Dengan perbagai ragam & gaya. Yang berambut merah ala-ala punk (memang pun), yang membawa anak kecik, dengan manusia2 yang memakai cekak rambut ala-ala tanduk syaitan macam ala bagai, foreigner, melayu, cina, semua ada.. lengkap malam tu. Kami terpaksa mengharungi ribuan manusia tu dengan  mambawa keratan akhbar, bookmark n pamplet untuk diedarkan kepada kumpulan sasaran ketika di bukit bintang nanti. Beberapa kali perjalanan terpaksa dihentikan kerana ada group yang stuck dlm ribuan masuk tu. Sesampainya di hadapan klcc, hanya ada 2 group je. Maka, kitaorg perlu tunggu group yang lain. Bimbang tersesat dlm ribuan manusia apatah lagi tidak tahu jalan ke BB. Sesampai nyer di bukit bukit bintang, kami ditinggalkan oleh volunteer2 abim tp pd jam 2 suku perlu tunggu di tempat yang dilepaskan. wah.. Seriously aku cakap, sepanjang aku kat sana, tengok manusia2 berpesta, meneguk arak, menjerit, melompat, aku sendiri tak tahu apa yang mereka nak sebenarnya pada malam tu. apa motif mereka mereka. Sepanjang jalan aku terpikir. Firstime la aku tengok suasana macam tu dengan kiri kanak kelab malam penuh dengan manusia terkinja-kinja berjoget berkumpul dn teguk arak.Macam2 lagi lah keadaan dengan mak rempitnya, pemandu2 di jalan raya ynag buat peel masing2. tapi entah macam mana, aku dan beberapa ahli kumpulan aku terpisah. Ya Allah. Cuak juga time tu. Jam pulak menunjukkan pukul 2 pagi. Yang tinggal cuma 4 perempuan (termasuk aku) dan seorang lelaki. Adik tu memang dah tak berani nak kemana-mana time tu sbb bimbang orang mula keluar dari club dari keadaan mabuk. Yerlah, dio sorang lelaki nak bake up 4 orang perempuan. Bimbang ada somethingbad happen berlaku... walaupun  kitaorang tahu group kitaorang menuju ke 7eleven BB. Lastly, kataorang decide tanya polis( polis tu hensem..haha.. saat terpandang ingat kat zubaidah...wakakak).. Kena ceramah lah jugak dengan polis tu. Sbb diorang takut kitaorang diapak2 kan sbb cara kitaorang berdakwah tu agak secara terang-terangan. So, dia suh kitaorang cover-cover. Lastly, kitaorang decide untuk tunggu ahli group yang lain di hadapan MACAU. tempat yang kitaorang dilepaskan pada awalnya.. Akhirnya, kitaorang dapat la berkumpul berkumpul semula and menuju ke Masjid Asy-Syakirin. Malam tu, kitaorang sempatlah borak2 dengan beberapa orang hamba Allah. Kami dah buat mana yang termampu & terpulang kepada mereka untuk fikirkan. semoga hidayah Allah menjadi milik mereka dan juga kita...

Dalam odw balik ke masjid tu, sepanjang jalan nampak remaja2 mula melepak. Walau kena halau dengan pak guard2 kat klcc, still maintan.. tekad betul kan?? huuuhu.... Tapi mcm aku cakap td, aku sampai la ni tak faham awat la depa suka sangat keluaq time2 lagu ni?? huhuhuh... Entah pi mana ntah mak pak depan pun aku tak tahu..

Sesampainya di masjid jam 3 pagi (group aku) ada qiamullai & solat subuh... Program seterusnya Sabtu pagi, setiap group berbincang  dan fikirkn cadangan daripada apa yang diperoleh pada pg tadi...
Lastly, lebih kurang jam 9 suku, aku & GBTM meninggalkan masjid & kembali ke ukm....

Pengalaman yang sangat berharga, First time aku menyambut tahun baru dengan cara tu. Rasa gembira & teruja sebab dpt berdakwah untuk Islam... Allahuakbar!! Tapi sedih melihat orang-orang melayu kita yang beragama Islam dalam keadaan memabukkan, berdua2 & macam rupa lagi......Seingat aku, masa nak cross jalan, kami perlu rempuh manusia, ada remaja2 yang cakap. Ni baru habis study ke??? Yer la tengok kitaorang bawak surat khabar.. syegal betul la... member aku jawab, "a'sh.. nak study korang.."hahahha


*Naurah, Afiqah, Nor, Umi, Atiqah(UPM), Shuhada(UPSI), Khir, Faizul, Zul, & Halim (UIA) , thanks untuk kerjasama.. heheh... Hopefully lepas ni bertemu lagi dlm program seumpama ini.. heheheh... Untuk adik2 lelaki, thanks la menjaga akak2  semua dengan baik.. tanpa korang, rasanya memang agak huru hara mungkin...:)..kredit untuk korang..;)

* teringat dekat Dr Fauziah masa kitaorang buat program tu. beliau selalu cakp, korang g la bukit bintang tu... hahahah... Kami dah pergi Dr... Rasanya saya tak sanggup lagi nak pergi..hehhehe.. Tengok manusia yang perbagai rupa...:(.. tapi kalau diberi peluang lagi untuk berdakwah, mendekati remaja2 bermasalah khususnya, sangat dialu2... kita redah aje...:)

4 comments:

  1. awat hang xpolish ke polis y kate xblh terang2an...da 2 remaja2 y buat maksiat 2 boleh plak wt maksiat secara terang2an..??
    haih!!polis pon same jek!..bikin sebel hati...
    hep...jgn serik ok ke sane...tugas2 kte sume xberakhr pd mlm 2 je...krn ktela rantai perjuangan...agen pengubah...smg mrk mendapat hidayah...ameeennn40x!! all d best utk korang k...

    ReplyDelete
  2. tu la pasal.. sebal jer aku ngan abg polis tu.. huuhu... tapi takpe2x. sedikit pun tak lemahkan semangat aku beb...lagi semnagat adalah!

    ReplyDelete
  3. hahahaha...bgosssss...mcm nilah kwn aku...!! ;p

    ReplyDelete
  4. hahha.. well.... hahaha.... semangat2x.. i kan selalu penuh dengan semangat...:)

    ReplyDelete